بررسی ارتباط دیابت نوع 2 و از دست دادن حافظه در افراد مسن

14 دسامبر 2018- محققان می گویند که دیابت نوع 2 در افراد مسن ممکن است منجر به از دست دادن بیشتر حافظه و کاهش روانی کلام شود اما به طور مستقیم با کاهش شناختی ارتباط ندارد.

یافته های این تحقیق نشان می دهد به مداخلات شیوه زندگی برای جلوگیری از مشکلات مغزی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قبل از پیرتر شدن آنها، نیاز داریم. این مطالعه در استرالیا  و با شرکت بیش از 700 شرکت کننده با سن 55 تا 90 سال انجام شد.

شواهد تحقیقات قبلی نشان داده است که دیابت نوع 2 و دمانس با هم مرتبط هستند، بنابراین محققان دانشگاه تاسمانی و دانشگاه موناش در ملبورن خواستار بررسی بیشتر این ارتباط شدند.

در این مطالعه، 348فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 357 فرد غیر دیابتی شرکت داشتند. از همه آنها MRI مغز گرفته شد تا عملکرد مغزی آنها یا تغییراتی که درون بافت مغزی آنها ایجاد شده است، بررسی گردد.

در بررسی نتایج، سن، جنسیت، تحصیلات و عوامل خطر عروقی، مانند سیگار کشیدن، حملات قلبی قبلی، سکته مغزی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و شاخص توده بدنی (BMI) مورد توجه قرار گرفتند.

محققان شواهدی یافتند که نشان می دهد آتروفی مغزی - از دست دادن نورون ها و ارتباط بین آنها - تا به حال در افراد شرکت کننده آغاز شده است.در حالی که احتمال کاهش حافظه کلامی و روانی کلام در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر بود، اما هیچ نشانه ای از آتروفی مغزی بیشتر بین افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد بدون دیابت در طول مطالعه بدست نیامد.

نویسندگان این مقاله گفتند: در افراد مسن تر، دیابت نوع 2 با کاهش حافظه کلامی و روانی کلام در طی حدود 5 سال همراه است، اما با توجه به شواهد آتروفی مغزی بیشتر که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ابتدای مطالعه مشاهده شد، تأثیر دیابت بر آتروفی مغزی ممکن است زودتر آغاز شود، به عنوان مثال در میانسالی.اگر چنین باشد، باید مداخلات دارویی و شیوه زندگی برای جلوگیری از آتروفی مغزی در افراد مبتلا به T2D قبل از سالخوردگی شروع شود.

یافته های این تحقیق در مجله انجمن اروپایی مطالعات دیابت، Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/type-2-diabetes-and-memory-loss-investigated-in-older-people-90250770.html